Bone broth – kjøttkraft – buljong

Bone broth – kjøttkraft – buljong – vel, det er alt det samme, hvis du lurte på det. Hjemmelaget kjøttkraft er en eldgammel tradisjon som det har blitt blåst nytt liv i. Og det forstår jeg godt, for det er mange sunne grunner til å lage egen kjøttkraft. Her er noen:

  • Kjøttkraft er bra for tarmsystemet og kan virke helende for de med sensitiv mage eller lekk tarm. Dette fordi kjøttkraft inneholder gelatin som holder på væske og dermed fremmer god fordøyelse.
  • Reduserer leddsmerter i kroppen gjennom bl.a. chondroitin sulfat og glucosamine.
  • Fremmer sterk og sunn benstruktur fordi den inneholder høye konsentrasjoner av blant annet kalsium og magnesium.
  • Hemmer infeksjoner som forkjølelse eller influensa. I USA bruker de flittig chicken soup hver gang noen er snufsete, og forskning viser at det hjelper.
  • Motvirker betennelser gjennom aminosyrer som glycine, proline og arginine. Alle disse har betennelsesdempende effekter.
  • Fremmer sunn hud, hår og negler takket være gelatin og kollagen som kjøttkraften er full av.
  • Færre rynker og reduksjon av celluliter gjennom inntak av kollagen som produserer elastin. Dette gir huden et yngre utseende med økt fuktighet og mer spenst.

Kilde: http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2013/12/16/bone-broth-benefits.aspx 

Om bare ett av disse punktene har effekt, så er det god nok grunn til å inkludere denne supermaten i kostholdet!

Så la oss lage hjemmelaget kjøttkraft. Dette er ikke noe hokuspokus og det er faktisk lett som bare det. Den eneste utfordringen er at det tar tid, så det kan være lurt å planlegge å lage dette over en helg eller andre dager hvor noen er hjemme mesteparten av tiden.

Denne porsjonen gir ca 1,5 liter kraft. Du må gjerne doble den når du først er i gang med produksjonen 🙂

Bone broth - kjøttkraft - buljong - sånn ser den ut før jeg starter å koke den
Bone broth – kjøttkraft – buljong – sånn ser den ut før jeg starter å koke den
Ingredienser
  •  1 kg kraft bein (selges i de fleste butikker med bredt sortiment)
  • ca 4,5 liter vann
  • 1 ss eplecider eddik
  • Alternativt – litt sitron, urter. Dette er ikke nødvendig, men ta det med om du har.
Fremgangsmåte
  1. Bein, vann og eplecider eddik legges i en litt stor gryte. Jeg har en stor gryte som har en innvendig rist. Risten gjør det lett å ta ut innholdet etter koketid, men det er ikke nødvendig hvis du ikke har.
  2. Ha maks varme på ovnsplaten inntil vannet koker opp. Deretter skrur du ned temperaturen og lar vannet stå å småkoke i minimum 24 timer, gjerne lengre om du har anledning. Denne gangen kokte jeg beinene i 48 timer, men jeg har tidligere kokt det enda lengre. Pass bare på at det ikke koker helt tørt! Koker du lenge nok får du gelekonsistens på kraften, denne blandes ut med vann når du bruker den i supper eller sauser.
  3. Etter koketiden siler du av innholdet og heller kraften på egnede beholdere, for eksempel i norgesglass/ plastboks. Det kan være lurt å ha kraften i porsjonsstørrelser tilsvarende en middag.
  4. Kjøl ned kraften så fort som mulig, hvis det er kaldt ute setter du den ut eller sett den i kjøleskapet. Etter litt nedkjøling setter du den i fryseren. Her kan den oppbevares lenge.
  5. Kraften brukes i supper, for eksempel til denne blomkålsuppen. Ha også litt kraft i sauser eller gryter – mmm kjempegodt både på smak og for kroppen.

TIPS – jeg syns det er litt stressende å ha kjelen kokende på komfyren over natten, så da gir jeg kjelen et ordentlig oppkok like før jeg legger meg. Deretter skrur jeg platen helt av og lar den stå slik til jeg står opp. Da gir jeg den et nytt oppkok med maks temperatur på komfyren, for deretter å skru den ned til «putre» temperatur.

Bone broth - kjøttkraft - buljong - sånn ser den ut etter 48 timers koking
Bone broth – kjøttkraft – buljong – sånn ser den ut etter 48 timers koking
LIKER DU DET DU SER? FØLG MEG GJERNE PÅ FACEBOOK OG INSTAGRAM. VI SES DER DA 🙂