Chiapudding med blåbær

Chiapudding med blåbær er en super lunsj, frokost eller et snacksmåltid i løpet av dagen. Lages i en fei og oppbevares i kjøleskapet til sulten melder seg.

Ikke bare smaker det fortryllende den er også supersunn og mettende 🙂

Tidligere spiste jeg mye havregrøt til frokost, men den har alt for mye karbohydrater for min kropp og gir kjapt en vektøkning om jeg spiser det hver dag. Chiagrøt er en svært god erstatning for frokostgrøten, og med variert topping og bær så er den også mye mer spennende, syns jeg.

Chiapudding med blåbær - kjempegod og sunn frokost, dessert, lunsj eller snacks :-)
Chiapudding med blåbær – kjempegod og sunn frokost, dessert, lunsj eller snacks 🙂
INGREDIENSER Chiapudding med blåbær
  • 1 dl kokosmelk extra creamy
  • 1 dl mandelmelk (lag gjerne denne selv, lett som bare det – se HER for fremgangsmåte)
  • En neve blåbær
  • 5 dråper vaniljepulver
  • En skvis med sitron
  • 3 ss chiafrø
  • 0,5 ts Vaniljepulver
  • Et dryss med salt

Valgfri topping – jeg har brukt blåbær, skogsbær og hakkede nøtter.

Miks alt sammen, unntatt toppingen . Knus gjerne noen av blåbærene slik at du får spredd saften av bærene. Bærene kan gjerne være frosne når du blander de inn, de tiner fort. Hell chiapuddingen over i glass, og la den stå i kjøleskapet minimum 30 minutter – mmm klar til å nyytes!

Hvis desserten ikke stivner, har du i mer chiafrø og lar den stå noen minutter til. Jeg har opplevd at det er forskjell på hvor godt chiafrøene tiltrekker seg væsken og dermed lager puddingen. Kanskje det er forskjell på de ulike merkene? Uansett løser du dette fint med å ta i mer frø hvis ikke resultatet er en puddingaktig konsistens. Eller så spiser du den med en grøtaktig konsistens, smaken er like god.

Chiapudding med blåbær - denne blir jeg aldri lei :-)
Chiapudding med blåbær – denne blir jeg aldri lei 🙂

TIPS – all slags bær passer fint å mikse inn i chiapuddingen. Lek deg også med krydder som kardemomme og/ eller kanel. Ha gjerne i litt kokosmasse om du er glad i det, så metter den enda mer. Vil du prøve en bringebærvariant, finner du det her. Eller kanskje en variant med en touch av sitron kan friste? Og når du er lei av disse variantene, tar du en med sjokoladesmak 🙂  Du kan aldri gå lei av chiapudding!

OM DU ØNSKER, FØLG MEG GJERNE FACEBOOK ELLER PÅ INSTAGRAM . VI SES DER DA 🙂