Hjemmelaget yoghurt

Hjemmelaget yoghurt – endelig lykkes jeg med å lage den, og det var verdt alle tidligere forsøk! Den smakte kjempegodt! Med en gang jeg hadde smakt på den, startet jeg å lage en ny ladning. He he, jeg kommer til å leve på yoghurt de neste dagene – jippi 🙂

Når du lager din egen yoghurt inneholder den mange gode bakterier som er bra for din tarmhelse. Yoghurten du lager selv er selvfølgelig ikke varmebehandlet, pasteurisert og den inneholder heller ikke sukker, derfor vil den beholde flere av de gode bakteriene du trenger. Dette gjør den hjemmelagede varianten veldig sunn, og ikke minst veldig mye bedre på smak. 

Med litt frukt eller søtning får du fint barna i huset til å spise denne yoghurten. Tenk så flott å kunne tilføre sunne bakterier i deres små mager!

Smaken på denne hjemmelagede yoghurten er som yoghurt naturell med en svak hint av kokos. Den er tykk og fyldig og kan minne om konsistensen til en gresk yoghurt. Jeg spiser den gjerne med bær og granola og da syns jeg den smaker nok søtt. Når den er usøtet, kan du også bruke den i middagsretter som et alternativ til rømme. Om du ønsker, tilsett gjerne noen dråper stevia, honning eller agavesirup for en mer søt yoghurt smak. Det er også kjempegodt med biter av frukt – ta det du har av frukt og bær, skjær det opp i biter og putt det i yoghurten, nam så godt og sunt!

Her er oppskrift på en kjempegod granola om du vil spise yoghurt og granola 🙂

Print
Hjemmelaget yoghurt

Hjemmelaget kokosyoghurt med alle de gode bakteriene

Ingredienser
  • 1 boks kokosmelk Jeg brukte økologisk kokosmelk fra Änglamark. Den rosa boksen fra Santa Maria er sikkert også fin.
  • 2 kapsler probiotika Jeg brukte kapsler fra Kirkman Pro-Bio Defense. De fleste merker vil nok fungere bra, men pass på at du bruker PRObiotika og ikke PREbiotika.
Fremgangsmåte
  1. Hell kokosmelken over i en skål og rør til den er jevn i konsistensen. 

  2. Åpne probiotikakapslene ved å vri de lett. Rør pulveret godt inn i kokosmelken med et tre- eller plastredskap. NB det er viktig at du bruker tre eller plast. Jeg har tidligere brukt stålvisp og da blir det en reaksjon som gjør at yoghurten ikke stivner. 

  3. Hell yoghurtblandingen i ett glass. Ha over et kjøkkenhåndkle og fest kanten med en strikk. 

  4. La yoghurtblandingen stå på kjøkkenbenken, uåpnet, i 24-48 timer, min stod i 48 timer. Jo lengre blandingen står jo tykkere blir yoghurten. 

  5. Etter ca 48 timer tar du av kjøkkenhåndkleet, setter på et vanlig lokk og setter glasset i kjøleskapet. La den stå i kjøleskapet noen timer, gjerne natten over. Yoghurten vil nå stivne mer. 

  6. Ta-daaa yoghurten er klar til å nytes! Rør godt i yoghurten og spis den sammen med f.eks bær. Håper det smaker 🙂 

TIPS: Det er noen ting du bør være litt oppmerksom på når du lager yoghurt, her er mine tips basert på feil jeg har gjort:

  • Pass på at alle kjøkkenredskap og glass er helt rent. Husk at du skal dyrke frem gode bakterier, da vil du ikke ha besøk av noen som ikke er så hyggelige.
  • Probiotika kjøper du på helsekost. Bruk en god probiotika av høy kvalitet. Jeg har ofte blitt anbefalt Udo’s Choice, men jeg har ikke prøvd den selv.
  • Du skal ha en probiotika som IKKE inneholder PREbiotika. PRO og PRE er to forskjellige ting så vær oppmerksom på hva du bruker. Altså – kun PRObiotika her.
  • Ikke bruk stålredskaper sammen med probiotika! Kun treredskap eller plastredskap fungerer.
  • Jeg har ikke opplevd det, men jeg har hørt andre si at yoghurten kan skille seg underveis i prosessen. Det er ingen problem hvis det skjer, bare rør alt sammen så blir den kremete og god.
  • Hvis yoghurten får mugg, lukter rart (altså ikke yoghurt), får en rar farge eller lignende – kast den. Den skal ikke lukte noe annet enn yoghurt eller ha annen farge enn hvit som kokosmelken.
  • Hvis rommet er for kaldt så kan det hindre aktivisering av bakteriene, en romtemperatur på ca 20 grader skal være nok. Dette merker du ved at kokosmelken etter ca 24 timer er like tynnflytende som da du rørte blandingen sammen. En mulighet da er å sette glasset i komfyren og sette på lampen. Komfyren skal ikke ha mer varme enn fra lampen, det bør være nok til å starte prosessen.

SMAKSVARIANTER: Ja her er det bare fantasien som setter begrensninger. Noen tips i tillegg til all type frukt og bær kan være: vaniljeekstrakt, eple og kanel, peppermynteekstrakt eller urt, kakao, kokosmasse eller superfood som matcha, acai eller maca.
Fortell – hva er din yoghurtsmak favoritt?

Lykke til! Jeg håper du blir like fornøyd som meg 🙂 Legg gjerne igjen en kommentar med din favorittsmak og fortell hvordan det går med din yoghurt. Jeg gleder meg til å høre fra deg!

LIKER DU DET DU SER? FØLG OSS GJERNE PÅ FACEBOOK OG INSTAGRAM. VI SES DER DA 🙂