Stekt laks med pesto

Laks er en klassiker i LCHF livsstilen, og det er en takknemlig ingrediens som passer til det meste. Har du prøvd laks med pesto? Smakene passer ypperlig sammen, prøv da vel 🙂 Ikke bare smaker denne retten veldig godt, den lager seg egentlig selv på no-time. Så laks med pesto er en perfekt middag hvis du ikke har tid til å stå så lenge på kjøkkenet og kokkelere.

Jeg følte meg litt gærn i dag, så byttet ut blomkålmosen med brokkolimos… Jeg har tidligere eksperimentert med å mikse 50/50 blomkål og brokkoli, og jepp det funker som bare det! Jeg tenker at variasjonen kan være bra for å få ulike næringsstoffer og for å ikke gå lei av en matsort.

Stekt laks med pesto og brokkolimos - snadder!

Stekt laks med pesto og brokkolimos – snadder!

Ingredienser

4 biter laks

1 glass pesto. Sjekk ingrediensene på glasset, mange av variantene er dessverre full av sukker.

2 hoder brokkoli

3 ss smør

En god slant fløte

Salt og pepper

En søt leser anbefalte meg å bruke en urteblanding som heter vegetar urteblanding. Jeg har ikke prøvd den selv ennå, men det hørtes veldig godt ut og skal absolutt testes ut 🙂

Fremgangsmåte
  1. Laks legges i en ildfast form og legg godt med pesto på hver bit. Jeg har ca to store ss på hver bit.
  2. Sett laksen i stekeovnen, 200 grader ca 25 minutt
  3. Hvert brokkoli hode deles i 4 og kokes i en kjele i ca 10-15 minutt.
  4. Når brokkolien er myk, siler du av vannet, har i smør, fløte, salt og pepper, og bruker stavmikseren til å mose den.
  5. Voila – maten er servert – kom og spis 🙂

Oppskriften er to porsjoner.

Hvis du finner riktig pesto, altså en versjon uten sukker og karbohydrater, så er hele måltidet på 2,1 gr karbohydrater pr 100 gr. brokkolimos. Så selv på ketose eller strickt LCHF kan du nyte dette måltidet.

Nyyydelig!
Nyyydelig!

 

OM DU ØNSKER, FØLG MEG GJERNE FACEBOOK ELLER PÅ INSTAGRAM . VI SES DER DA 🙂